Saturday, September 15, 2012

Muktamad Menguris Jiwa

Tahun 2012, amat menguji diri saya. Segalanya berlaku dengan pantas hingga saya perlu lalui dengan hati tersepit. Di mana sekalipun kaki saya melangkah, dugaan masih tetap mengejar saya. Nyaris saya tersungkur! Saya pejam mata rapat-rapat. Cuba untuk lupakan apa yang telah berlaku. Tapi mampukah saya?
Banyak hati yang terguris disebabkan saya. Saya cuba menjaga hati semua pihak dalam menghadapi liku kehidupan ini. Namun, hingga di satu tahap saya langsung tidak berdaya. Perlukah saya hidup dalam kepuraan demi menjaga sekeping hati yang tulus untuk saya. Saya jadi cukup keliru dalam menjaga hati dan perasaan orang lain.
Dalam sujud yang terakhir, hati saya benar-benar bersamaNya. Saya kini perlu redha dan terlalu pasrah dengan ketentuanNya. Mungkin ini jalan yang terbaik buat diri dan maruah saya. Maafkan saya kiranya saya perlu guriskan hati insan yang tulus untuk saya. Yakni hati si tua yang benar-benar kasihkan permatanya. Dalam mata mereka, saya temui selembar keikhlasan yang tak mungkin saya temui pada insan lain.
Cukuplah untuk ini, saya amat terpaksa dalam mengatur seuntai keputusan. Bermusim air mata ini terdampar di pantai, akhirnya kering jua. KepadaNya saya panjat kesyukuran. Kepada mereka saya mohon kemaafan andai muktamat ini, menguris jiwa.

No comments:

Post a Comment