Friday, January 1, 2010

Masih adakah sinar...

Entah kenapa, sayu rasa hati ini sewaktu meninggalkan pulau tercinta ini.
Sewaktu kaki ini melangkah pergi, himpitan suara hati bertanya, adakah diriku tertinggal sesuatu yang amat bermakna dalam hidupku?
Jawapannya, tetap entah.
Dimana harus aku cari jawapan itu, aku kehilangan kata, mahupun bicara.
Tiba di destinasi ini, hatiku masih memikirkan kesayuan yang aku maksudkan di awal perjalananku. Sungguh, sungguh meronta meniti bicara ruang hati...
Tiba-tiba, jawapannya baru kutemui...memang benar aku tertinggal sesuatu di pulau cinta kasih itu...
Aku tertinggal semangat emak tercinta serta roh bapa tersayang.
Dalam sekelip mata, aku pejamkan mata hati.
Aku pulang mencari harta yang aku tertinggal itu...Akhirnya aku temui...lalu aku pahatkan di tangkai hati...
Hari ini, barulah tenang jiwa lara ini dari kekusutan yang maha membara...
Masih aku miliki sinar itu dibalik tirai belantara...Syukur pada-Mu Ya Ilahi...



No comments:

Post a Comment